MeszMESZMesz

07 maja MeszMESZMesz

Zawsze bardzo lubiłam przygotowywać mesz dla moich koni, zwłaszcza zimą. Mam wrażenie, że właśnie w chłodne dni, ciepły i pachnący posiłek smakuje koniom najbardziej. Wiosną podawanie jego jest też ważne, gdyż wpływa na jakość i wygląd sierści, którą właśnie teraz konie zmieniają. Podaję więc mesz przez cały rok, bo miło jest sprawiać przyjemność koniom po ciężkim treningu, a jedzenie jego na pewno do nich należy☺ Przygotowanie jego jest dość pracochłonne, ale warto!

zdj1Przygotowania zaczynam od wyprawy na Targowisko Miejskie w Piasecznie. Tam u Pana Marka kupuję wszystkie potrzebne składniki. Tradycyjny mesz to siemię lniane, owies i otręby pszenne. Ja wzbogacam go o mieloną kukurydzę i ziarna słonecznika oraz miód. Dodaję jeszcze jabłka i/lub marchewki. Wtedy jest jeszcze pyszniejszy. Moje konie go naprawdę uwielbiają☺

Dlaczego podajemy mesz?

zdj2Jest wskazany właściwie dla wszystkich koni, ze względu na walory smakowe. Jest niezastąpiony gdy chcemy, aby nasz konik nabrał trochę masy ciała, a także dla koni z problemami żywieniowymi. Wspiera procesy trawienne i warto go dawać koniom po przebytych kolkach, starszym z problemami z zębami i przeżuwaniem. Korzystnie wpływa na sierść, nadając jej piękny połysk i zdrowy wygląd. Warto jest go podawać przy zmianie sierści czyli wiosną i jesienią. Doskonały jest też przed długim transportem. Świetnie regeneruje konie po przebytych chorobach czy intensywnym wysiłku. Jeszcze łyżka do mieszania☺

zdj3Mesz jest paszą pełnoporcjową, czyli zastępuje cały posiłek. Podaję go moim koniom 2-3 razy w tygodniu.
Porcja dla 1 konia w treningu sportowym.
¼ miarki siemienia lnianego (daję zazwyczaj mielone)
2 miarki owsa gniecionego
½ miarki otrąb pszennych grubo mielonych
¼ miarki kukurydzy grubo mielonej
Garść nasion słonecznika niełuskanego
Trochę miodu dla smaku

zdj4

Sposób przygotowania

Siemię lniane gotuję w garnku, w sporej ilości wody, przez około 15 min, od czasu do czasu mieszając, aż nasiona się rozgotują i puszczą śluz – do uzyskania „gluta”(mielone siemię szybciej ma śluzowatą konsystencję).

zdj5Dodaję otręby i kukurydzę i starannie mieszam (jest to niezwykle ważne, aby uzyskać jednolitą konsystencję i aby otręby nie pozostały suche, w przeciwnym razie powodować może kolkę), potem dolewam trochę wrzątku i dodaję owies i słonecznik. Całość starannie mieszam.

Konsystencja nie powinna być zbyt płynna. Na koniec trochę miodu. Odstawiam na parę godzin, aby przestygł. Podaję ciepły nie gorący.

Trochę szczegółów…

zdj6
Siemię lniane – to nic innego jak nasiona lnu. Zawiera substancje śluzowe, a także sporo oleistych, dobrej jakości białko , mikroelementy (szczególnie cynk), lecytynę. Działa łagodząco na przewód pokarmowy, leczniczo na stany zapalne. Działa osłonowo. Stabilizuje i reguluje trawienie.
zdj7

 

Otręby pszenne – zawierają dużą ilość błonnika, białka, witamin i związków mineralnych, dlatego znakomicie wpływają na perystaltykę jelit. Zawsze podajemy je zmoczone wodą i dobrze wymieszane, gdyż inaczej powodują kolkę!
zdj8
Owies – zawiera dużo tłuszczu, 2-3 razy więcej w porównaniu z innymi zbożami. Jest bardzo energetyczny. Ma właściwości pobudzające i wzmacniające. Jest bogaty w błonnik, witaminę E, związki mineralne, oraz wolne kwasy tłuszczowe, które wpływają na pracę mięśni.

 

Fakty i mity

zdj9Według wielu błędnych teorii owies gnieciony jest dużo lepiej przyswajany od całego. Pełne ziarno owsa trawione jest w 65%, a gniecione w 68%. Nie ma więc różnicy w przyswajalności.
Owies parzony jest za to bardzo dobrze przyswajany, jeśli chodzi o węglowodany, a więc dodaje więcej energii niż suchy. Stosuje się go dla koni sportowych.
Kukurydza – to bardzo dobra pasza energetyczna, ma właściwości tuczące. Dajemy wyłącznie grubo mieloną bo drobno powodować może kolki!

zdj10Słonecznik – to bardzo wartościowa i smaczna pasza. Nasiona zawierają substancje śluzowe, korzystnie wpływają na trawienie, stan skóry i sierść.

Smacznego…
zdj11

No Comments

Post A Comment